O nás
Kontakty
Úřední deska
Dokumenty školy
Kalendář akcí
Události
Výuka
Školní jídelna
Školní družina
Archiv
VideoPruvodce Salmovkou
Základní škola a Mateřská škola Blansko, Salmova 17
ZDRAVÁ ŠKOLA - ŠKOLA PRO ŽIVOT
Škola podporující zdraví. Žádost o přijetí - přestup na Salmovku
Aktivní škola.
TOPlist
 
eduroam
SmartClass+
 
EduPage
 
Webmail
Školní poradenské pracoviště Domů ZŠ Dolní Lhota MŠ Dolní Lhota Jídelníček

Přípravy na přijímací zkoušky v deváté třídě

Už příští týden čeká žáky nejvyšších ročníků důležitý krok do další etapy jejich života. Na tento krok se připravují jak sami, tak s rodiči, pedagogy i ve spolupráci se školním poradenským pracovištěm.
Je zřejmé, že v této nové životní fázi je doprovázejí četné obavy, nervozita, otázky a očekávání. Proto jsme se na naší škole ve společném setkání s žáky zaměřili i na jejich psychickou přípravu, a to nejen na tyto konkrétní zkoušky. Ve skupinkách jsme zmapovali myšlenky a pocity kolem očekávané zkušenosti. Celou aktivitou nás doprovázelo uvědomění, že velká část výsledku spočívá v našich rukách. V případě přijímacích zkoušek jsou faktory, na kterých můžeme zapracovat, i kdybychom je nedokázali ovlivnit v plné míře. Pokud je naším cílem úspěšné složení přijímacích zkoušek, pak příprava a klid je to, co ovlivnit můžeme. Na přípravě již deváťáci pracují dlouhodobě, každý v mezích svých možností.

Klid je záležitost, kterou (ač se to na první pohled nezdá) máme možnost ovlivnit všichni, i když je to práce mnohdy urputná a vůbec ne jednorázová. Za každým pocitem (klidu, neklidu, nervozity, zlosti) se skrývá myšlenka. Pokud si tuto myšlenku uvědomíme, dokážeme posléze rozpoznat, je-li pro náš cíl přínosná, nebo ne. Poté můžeme pracovat na tom, abychom ji zaměnili za myšlenku přínosnější, a tím navodili odlišný pocit. Je to práce na celý život, ale naskýtá se nám skvělá příležitost začít s ní hned a ověřit si ji v praxi. Společně jsme si tuto možnost probrali i otestovali na různých příkladech, společně s dalšími variantami a technikami, jak zachovat klid za různých okolností.

Existují však faktory, které neovlivníme, a je velmi důležité si to připustit. Pokud se soustředím na to, co opravdu ovlivnit nemůžu, plýtvám drahocennými silami. Způsob, jak tomuto předejít, je dát do přípravy to nejlepší, co v daném čase dokážu a podpořit vhodným přístupem a způsobem myšlení. Důležitým faktorem, jak ulevit obavám dítěte ze strachu z neúspěchu, je také podpora a povzbuzení od rodičů a blízkého okolí.

Přejeme všem žákům úspěšné zvládnutí přijímacích zkoušek a splnění všech vysněných cílů!

 

Mgr. Zuzana Hédlová, školní psycholožka